Veiligheid

Veiligheid
Goede arbeidsomstandigheden en het werken met veilig en goed onderhouden materieel is een randvoorwaarde in alles wat HMS doet.
HMS wil dat iedereen die met ons in aanraking komt in het verkeer en voor, bij of met ons werkt iedere dag weer veilig en gezond thuiskomt.
Onze medewerkers werken op basis van professionaliteit en vertrouwen. We dragen actief bij aan een werkcultuur waarin respect voor elkaar en de organisatie vanzelfsprekend is. Vitale en gemotiveerde medewerkers zijn het kapitaal van de organisatie, hier voert HMS actief beleid op.

Om de veiligheid te vergroten zorgt HMS ervoor dat haar medewerkers adequaat zijn opgeleid (denk aan Code 95, VCA etc.) en dat zij regelmatig over veiligheid worden bijgepraat. Dit doen wij door middel van het geven van zogenoemde toolboxmeetings. Een toolboxmeeting is een korte bijeenkomst waarin diverse relevante/actuele veiligheid-, gezondheid-, welzijn- en/of milieu onderwerpen onder leiding van de direct leidinggevende worden besproken met de operationele medewerkers. De toolboxen bestaan uit o.a. korte films die terug te vinden zijn in een online mediatheek.

 

 

Ook burgers kunnen helpen om de veiligheid te vergroten, dit kunnen zij doen door:

  • het opvolgen van de Aanbiedregels
    Helaas lopen jaarlijks diverse HMS medewerkers snij- en prikwonden op door scherpe voorwerpen zoals glas en naalden in vuilniszakken. Glas hoort in de glasbak/container en naalden kunnen worden ingeleverd bij de apotheek of bij één van de drie afvalbrengstations.
  • niet in de ‘dode hoek’ van onze vrachtwagens te komen
    De ‘dode hoek’ van een vrachtwagen is de ruimte rondom de wagen waar je niet te zien bent voor de chauffeur. Een vrachtwagen heeft overigens niet één, maar meerdere dode hoeken: vlak voor de wagen, naast de wagen en achter de wagen. De dode hoek aan de rechterkant van de vrachtwagen is de meest gevaarlijke. Ondanks allerlei extra (verplichte) spiegels blijft de ‘dode hoek’ aan die kant bestaan. Doordat deze ruimte aan de rechterkant zo groot is, ontstaat voor fietsers/voetgangers een gevaarlijke situatie als de vrachtwagen rechtsaf slaat. Niet alleen de ruimte naast de vrachtwagen levert gevaarlijke situaties op voor fietsers/voetgangers, ook vlak voor de wagen kan de chauffeur overstekende fietsers/voetgangers niet zien. Hoe hoger de cabine, hoe groter de dode hoek aan de voorkant is, soms wel tot enkele meters voor de vrachtwagen. Vooral kinderen, die door hun lengte al moeilijker zichtbaar zijn, moeten zich terdege bewust zijn van deze gevaarlijke situaties.
    Tip 1: Zorg dat u de chauffeur kan zien en dat de chauffeur u kan zien.
    Tip 2: Loop of fiets nooit vlak voor of vlak achter een vrachtwagen langs.
    Tip 3: Ga met uw fiets nooit naast een vrachtwagen staan, maar blijf er altijd ruim achter.
  • onwenselijke (verkeer)situaties te voorkomen
    Wij begrijpen dat het vervelend kan zijn wanneer één van onze vrachtwagens net voor u stopt om een (ondergrondse) container te legen, zeker als u haast heeft. Maar bedenk dat de chauffeur zijn werk doet en werkt aan uw schone stad! De wagen proberen te passeren via de stoep of een plantsoen levert gewoonweg gevaarlijke situaties op. Denk niet alleen aan uw eigen veiligheid, maar ook dat van anderen!